Jaarstukken 2018

Ruimtelijk beheer

Milieu

Realisatie van het beleid

Beleidsdoelstellingen

Een leefbare woonomgeving is een breed begrip, maar het betekent ook een schone en veilige woonomgeving waar hinder door geluid, stank, verontreinigende stoffen, etc. zo veel mogelijk beperkt wordt. De uitvoering van onze milieutaken hebben wij belegd bij de Omgevingsdienst West Holland. Alleen door samenwerking kan een adequate uitvoering van deze taken worden gewaarborgd, waardoor milieuhinder, primair door bedrijvigheid, kan worden voorkomen en bestreden.

In 2015 hebben de Cyclus-gemeenten de doelstellingen onderschreven van het landelijke beleid Van Afval Naar Grondstof (VANG). De doelstellingen richten zich op vermindering van de hoeveelheid huishoudelijk restafval naar 100 kg per inwoner per jaar in 2020. Het was oorspronkelijk onze bedoeling al in 2017 te komen tot een nieuw inzamelmodel voor huishoudelijk afval. Dat is ons niet gelukt. Door uitvoerige discussies over de bedrijfsvoering van Cyclus, de tarieven en de mate van marktconformiteit heeft de ontwikkeling van een nieuwe inzamelmethode, die moet leiden een betere afvalscheiding, veel vertraging opgelopen. Het is hierdoor onmogelijk geworden de doelstelling te behalen. Afhankelijk van besluitvoering in het voorjaar van 2019 kunnen wij op zijn vroegst per 1 januari 2020 een nieuw inzamelmodel ingevoerd hebben.

Wij hebben ons in 2018, met ondersteuning van de omgevingsdienst, ingezet om de nadelige gevolgen van de toename van de activiteiten van Schiphol, te voorkomen. Wij zijn nauw betrokken bij de ontwikkelingen rond Schiphol hebben ons via het cluster Groene Hart ingezet voor de belangen van onze inwoners. Het mag duidelijk zijn dat onze invloed op de besluitvorming rond luchthaven Schiphol beperkt is.

Aan de bestuurlijke tafel BRS en de Omgevingsraad werd besloten Schiphol geen gewenste groei boven de 500.000 tot 2023 te geven. Vermindering Geluidshinder afspraken vanuit het verleden dienen eerst nagekomen te worden. Het proces “ luchtvaart nota en luchtruim herziening “ is in 2018 opgestart. Schiphol en de overheid wenst tot 2030 een belangrijke groei te realiseren met negatieve extra geluidshinder en milieu consequenties. Ook het dossier Wonen en Vliegen zal met deze groei ernstige hinder voor nieuwe woningbouw kunnen gaan ondervinden. Gewenste oplossing blijft, start- en landingsbanen in zee.

Activiteiten

Activiteit

Realisatie

Uitvoering controle energieaudits op grond van de regeling Energy Efficiency Directive (EED).

Wij hebben de omgevingsdienst West Holland opdracht gegeven om in 2018 bij 16 bedrijven energiescans uit te voeren.

Invoering van een nieuwe inzamelsystematiek voor huishoudelijk afval.

Na het afsluiten van een nieuwe dienstverleningsovereenkomst met Cyclus, hebben wij begin 2018 de draad weer opgepakt en hebben wij college en raad afspraken gemaakt om een inzamelmodel uit te werken gebaseerd op tariefdifferentiatie. Dit voorstel wordt in het voorjaar van 2019 in de raad behandeld.

Ingebruikname van een nieuw afvalbrengstation op bedrijventerrein Schoterhoek II.

De Milieustraat is op 2 januari 2018 in gebruik genomen. Zowel de kosten voor de realisatie als de exploitatie blijven binnen de destijds gemaakte ramingen.

Instandhouden van de betrokkenheid bij de overlegorganen rond de ontwikkeling van Schiphol (klankbordgroep LIB, BRS, ORS).

De gemeente Nieuwkoop is lid van de BRS en het Regioforum van de ORS en neemt daar bestuurlijk en ambtelijk actief aan deel.

Monitoren van de geluidmeetpunten in verband met nakoming van afspraken Alders-akkoord m.b.t. geluidbelasting door vliegverkeer in onze gemeente.

Het monitoren gebeurt permanent door de Omgevingsdienst West Holland. Jaarlijks wordt op regionale schaal gerapporteerd.

Toepassing geven aan de beleidsregel Wonen en Vliegen op grond van bestuurlijke afspraken met het Rijk.

In het eerste kwartaal van 2018 is gestart met het monitoren van de uitvoering van deze beleidsregel. Dit aan de hand van een bestuurlijk geaccordeerd (BRS)schema.