Jaarstukken 2018

Bestuur en dienstverlening

Publiekszaken

Realisatie van het beleid

Beleidsdoelstellingen
Voor zowel inwoners, ondernemers als verenigingen en instellingen willen we dat de dienstverlening goed is. Door gebruik te maken van nieuwe technieken en vooral de digitalisering neemt de beschikbaarheid en de toegankelijkheid van de dienstverlening toe. Daarnaast blijven ook de meer traditionele kanalen -Klant Contact Centrum (KCC) en telefonie-  beschikbaar. Aan de balies in het gemeentehuis werken we 100% op afspraak.

De digitalisering maakt stappen voorwaarts. Tegelijkertijd zien we ontwikkelingen die hierop een remmende werking hebben. Zo ook de besluitvorming in de zomer van 2017 door het Ministerie van BZK om de modernisering van de Basis Registratie Personen (BRP), na jaren van voorbereiding, stop te zetten. De consequenties hiervan zijn op dit moment nog niet te overzien. Ook levert de ontwikkeling en implementatie van specifieke software soms vertraging op, alsmede de steeds stringentere eisen aan de privacy-en beveiligingsaspecten.

De kwaliteitsborging, fraudebestrijding en toename van de verschillende (verplichte) audits zijn voorts elementen die steeds nadrukkelijker aandacht vragen en een verschuiving en toename aan werk opleveren. Het face-to-face contact wordt minder, maar de complexiteit neemt toe. Dit vraagt ook andere en nieuwe competenties van medewerkers.

Per 2019 wordt een daling verwacht in het aantal af te geven reisdocumenten. Vanaf dat jaar zal waarneembaar worden dat de geldigheidsduur van reisdocumenten van 5 naar 10 jaar is gezet.
De beoogde bezuiniging per 1 januari 2018 met 1 fte is door deze ontwikkelingen niet realiseerbaar. Per 2019 zal een halve fte worden bezuinigd.

Activiteiten

Activiteit   

Realisatie

Doorontwikkeling Verenigingsloket

Het verenigingsloket is inmiddels een feit. In 2018 zijn diverse succesvolle bijeenkomsten georganiseerd met een hoge opkomst. Over het product- en dienstenaanbod is veel en duidelijk gecommuniceerd. De visie op de doorontwikkeling van dit loket is inmiddels vastgesteld evenals een jaarprogramma.

Doorontwikkeling Ondernemersloket

zie toelichting in paragraaf 1.3

Stimuleren en door ontwikkelen digitale dienstverlening (voorkeurskanaal)

Ook in het afgelopen jaar hebben we het gebruik van digitale middelen verder gestimuleerd. Steeds meer burgers stellen vragen via sociale media en steeds meer burgers maken gebruik van de mogelijkheid om digitaal producten aan te vragen.

Doorontwikkeling informatiecentrum en gebruik sociale media

Verder hebben we de newsroom verder uitgebouwd. De newsroom houdt in dat we nog meer dan in het verleden onze omgeving analyseren en daar waar nodig inspelen op vraagstellingen en/of ontwikkelingen.