Jaarstukken 2018

Toelichting op de balans

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

De gemeente heeft de volgende langlopende verplichtingen:

  • De huurverplichting voor de huisvesting van de buitendienst bedraagt ca. € 168.000 per jaar. De overeenkomst is ingegaan op 15 maart 2009 en loopt tot en met 14 maart 2021. De huur wordt jaarlijks geïndexeerd.
  • Eind 2014 zijn er contracten gesloten voor gas en elektra. De verplichting is aangegaan per 1 januari 2015 tot en met 31 december 2019. De prijs is afhankelijk van marktomstandigheden en verbruik. Naar inschatting bedragen de kosten in totaal ca. € 500.000 per jaar.
  • In 2018 is er een contract gesloten voor de schoonmaak van diverse panden. Het contract gaat in op 1 januari 2019 voor de duur van twee jaar, tot en met 31 december 2020. De verplichting bedraagt ca. € 119.000 per jaar.
  • In 2017 is er een DVO gesloten voor de uitvoering van Werk en inkomen. De DVO is ingegaan op 1 januari 2018 voor de duur van drie jaar, tot en met 31 december 2020. De verplichting bedraag ca.

      € 1.080.000 per jaar.

  • Voor het verzorgen van hulp in de huishouding is met ingang van 1 januari 2018 een raamovereenkomst gesloten met zes leveranciers voor een periode van 24 maanden, tot en met 31 december 2019 (met een optie tot twee keer verlenging van twaalf maanden). Het betreft een overeenkomst zonder afname verplichting. Naar inschatting zullen de kosten ca. € 1.000.000 per jaar bedragen.
  • Voor het verstrekken van hulpmiddelen zijn er, na een Europese aanbesteding, met ingang van 1 januari 2017 met twee leveranciers contracten gesloten voor een periode van 24 maanden, tot en met 31 december 2018. Het contract is verlengd met een periode van één jaar, tot en met 31 december 2019. Het betreft contracten zonder afname verplichting. Naar inschatting bedragen de kosten in totaal ca. € 250.000 per jaar.
  • Voor sociale participatie is er, na een Europese aanbesteding, met ingang van 1 januari 2015 een contract gesloten met een samenwerkingsverband van aanbieders voor een periode van vier jaar, tot en met 31 december 2018. Het contract is verlengd met een periode van twee jaar, tot en met 31 december 2020. De jaarlijkse verplichting bedraagt € 850.000 per jaar.
  • In 2017 is er een DVO gesloten voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval. Het DVO is ingegaan op 1 januari 2018 voor de duur van vijf jaar, tot en met 31 december 2022. De vergoeding wordt jaarlijks bepaald en is o.a. afhankelijk van het aantal aansluitingen.
  • Er is een DVO gesloten voor het heffen en invorderen van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet WOZ met ingang van 1 januari 2013 voor onbepaalde tijd. De vergoeding wordt jaarlijks bepaald en is afhankelijk van de begroting van de gemeenschappelijke regeling.
  • In 2015 is er een contract gesloten voor leerlingenvervoer. Het contract is aangegaan per 1 augustus 2015 voor de duur van twee jaar, tot 1 augustus 2017. Er is gebruik gemaakt van de optie om het contract te verlengen tot 1 augustus 2019. De jaarlijkse verplichting bedraagt ca. € 440.000. De nieuwe aanbesteding met Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem is gestart in 2018.
  • In 2017 is er een contract gesloten voor het onderhoud en beheer van de automatisering. Het contract is aangegaan voor de duur van vier jaar, tot 1 september 2021 (met een optie tot eenmalige verlenging van vier jaar). De jaarlijkse verplichting bedraagt € 500.000 per jaar.