Gemeenschappelijke regelingen
Holland Rijnland
Naam
Holland Rijnland
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Vestigingsplaats
Leiden
Doelstelling
Het gezamenlijk werken aan de thema's maatschappij, jeugd, verkeer en vervoer, economie en leefomgeving en bestuur & organisatie. Ambities en speerpunten geven de komende jaren richting aan deze samenwerking en vormen de komende jaren ons gezicht in de Randstad, Nederland of Europa. Hiermee onderscheidt het samenwerkingsverband Holland Rijnland zich en dit bepaalt de gezamenlijke inzet om belangrijke doelen te bereiken.
Openbaar belang
Holland Rijnland staat ten dienste van de deelnemende gemeenten en geeft op concrete wijze invulling aan de platformrol die van haar gevraagd en verlangd wordt. Het gaat om het initiëren van projecten en programma's en het organiseren van samenwerking.
Deelnemende partijen
De 13 deelnemende gemeenten in de regio (in 2018 waren dit 14 gemeenten. Door de fusie van Noordwijkerhout met Noordwijk bestaat Holland Rijnland nu uit een samenwerking tussen 13 gemeenten).
Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de GR bestaat uit vertegenwoordigers vanuit de deelnemende gemeenten. Namens de gemeente Nieuwkoop heeft een tweetal raadsleden zitting in het AB. Daarnaast is wethouder Wolters lid van het DB en vanuit die rol ook AB-lid.
Collegeleden zijn naar vakgebied vertegenwoordigd in de
Portefeuillehouders overleggen.Ambtelijke verantwoordelijkheid
Strategisch adviseur/regio coördinator
Financieel belang
€ 213.898 op jaar basis per 1-1-2018
Kerncijfers
Omschrijving
01-01-2018
31-12-2018
Eigen vermogen
€ 615.127
€ 878.305
Vreemd vermogen
€ 48.710.814
€ 56.764.541
Resultaat
€ 110.652
€ 296.476
Risico’s en ontwikkelingen
Er zijn ontwikkelingen rondom de inkoop van jeugdzorg. Dit kan gevolgen hebben voor Nieuwkoop qua inkoopbeleid en/of financiën. Of de ontwikkelingen doorzetten en welke consequenties dit heeft is nu nog niet in te schatten.
Bijdrage aan de realisatie van de maatschappelijke effecten
Programma 1: Als deelnemer van Holland Rijnland kan Nieuwkoop profiteren van de bestuurskracht van Holland Rijnland. Bestuurskracht die bijvoorbeeld kan worden ingezet richting provincie (die separate gemeenten in een aantal dossiers niet meer als gesprekspartner ziet). Holland Rijnland maakt gebiedsdeals en gebiedsgerichte, grensoverschrijdende samenwerking mogelijk. Belangrijke Holland Rijnland-speerpunten voor Nieuwkoop zijn: Energietransitie (1), Green Ports (2), Biobased Economy (3) en aantrekkelijke groene bestemming voor wonen en recreëren (4). Via Holland Rijnland loopt de Woonruimteverdeling waarbinnen lokaal maatwerk mogelijk is.
Programma 2: Holland Rijnland speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van regionaal verkeers- en vervoersbeleid. Specifiek voor het openbaar vervoer is Holland Rijnland partner en aanspreekpunt o.a. voor de totstandkoming van een nieuwe concessie voor het openbaar vervoer.
Tevens is Holland Rijnland onmisbaar vanwege de rol bij het toewijzen van provinciale subsidies op het gebied van Verkeersveiligheid (Duurzaam Veilig).Programma 3: Holland Rijnland zet zich vooral in op twee speerpunten, te weten: de ondersteuning van jongeren tot 27 jaar en de opvang en huisvesting van bijzondere doelgroepen. Daarnaast zijn er regionale opgaven op het gebied van arbeidsmarktbeleid en volwasseneneducatie.
Schadeschap Luchthaven Schiphol
Naam
Schadeschap Luchthaven Schiphol
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling met een openbaar lichaam
Vestigingsplaats
Hoofddorp
Doelstelling
Het Schadeschap is bevoegd verzoeken voor schadevergoeding te behandelen voor en namens eerder genoemde deelnemers.
Openbaar belang
Een voor belanghebbende duidelijke, deskundige en doelmatige afhandeling te bevorderen van verzoeken om schadevergoeding die verband houden met de uitbreiding van het luchtvaartterrein zoals vastgelegd in de PKB en het uitvoeringsbesluit (LIB).
Deelnemende partijen
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu-, de provincie Noord-Holland, het Waterschap Groot-Haarlemmermeer en diverse gemeenten waaronder Nieuwkoop.
Bestuurlijk belang
Het huidige beleid met betrekking tot het Schadeschap Luchthaven Schiphol is voortgezet in 2018.
Nieuwkoop is aangesloten bij de gemeenschappelijke regeling en heeft waar mogelijk de vergaderingen bezocht.Ambtelijke verantwoordelijkheid
Manager BOR
Financieel belang
Laag (aan deelname zijn voor de gemeente geen kosten verbonden)
Kerncijfers
Omschrijving
01-01-2018
31-12-2018
Eigen vermogen
onbekend
onbekend
Vreemd vermogen
onbekend
onbekend
Resultaat
onbekend
Risico’s en ontwikkelingen
Het Schadeschap Luchthaven Schiphol is in 1998 opgericht om de afhandeling van planschade en nadeelcompensatieclaims van burgers en bedrijven op een eenduidige en deskundige manier af te handelen. Inmiddels is de situatie en regelgeving veranderd, waardoor de noodzaak tot een gemeenschappelijke loket (het Schap) voor schadeclaims is komen te vervallen. Met de wijziging van artikel 8.31 worden claims direct bij het Rijk ingediend en hoeft niet te worden gewacht tot regels ook in de gemeentelijke bestemmingsplannen zijn opgenomen. De noodzaak tot een gemeenschappelijk loket voor schadeclaims uit de omgeving van Schiphol is hiermee komen te vervallen.
De gemeenschappelijke regeling is met ingang van 1 juli 2018 gewijzigd. Het Schap neemt vanaf die datum geen nieuwe schadeverzoeken meer in behandeling, maar handelt slechts de ingediende aanvragen af. Als de lopende vragen zijn afgehandeld, wordt het Schap opgeheven.
De vergaderfrequentie voor het algemeen bestuur is van tenminste tweemaal per jaar aangepast naar tenminste eenmaal per jaar.
Bijdrage aan de realisatie van de maatschappelijke effecten
Het belang van het Schadeschap voor Nieuwkoop is beperkt. Nieuwe schades worden niet meer in behandeling genomen en vanuit de gemeente Nieuwkoop liggen er geen claims bij het schap.