Jaarstukken 2018

Ruimtelijk beheer

Beheer openbare ruimte

Realisatie van het beleid

Beleidsdoelstellingen

Een goed beheer van de openbare ruimte resulteert in een schone, schadevrije woon- en leefomgeving waarbij geen sprake is van achterstallig onderhoud. Hoewel wij ook in 2018 niet al het groot onderhoud kunnen uitvoeren, is er op dit moment binnen de gemeente niet of nauwelijks achterstallig onderhoud. De vastgestelde kwaliteitsniveaus worden behaald. Een uitzondering geldt voor een aantal wegen waar, door nog uit te voeren kadeverbeteringen, groot onderhoud door ons is uitgesteld. De basis voor een goed beheer begint met inzicht in het te beheren areaal en actuele beheerplannen. In 2018 hebben wij onze areaalgegevens geactualiseerd voor het digitale beheersysteem Geovisia. Tegelijkertijd proberen we onze beheerplannen actueel te houden. Door gebrek aan capaciteit is het echter ook in 2018 niet gelukt alle beheerplannen te actualiseren.

Participatie en zelfbeheer zijn belangrijke thema's bij het beheer van de openbare ruimte. Bij het beheer werken wij nauw samen met inwoners en dorpsraden. De participatie blijft daarbij niet alleen beperkt tot reageren op een ontwerp, maar ook wordt er meegedacht en mee-ontworpen. In veel gevallen kunnen inwoners ook meebeslissen over mogelijkheden en oplossingen. Het omgevingsmanagement is ook in 2018 weer verder ontwikkeld. Wij hebben in 2018 diverse kleine initiatieven voor zelfbeheer ondersteund. Veel tijd is in 2018 besteed aan het initiatief van de werkgroep rond het Argonnepark.

Ook hebben wij in het afgelopen jaar weer meer aandacht besteed aan biodiversiteit en duurzaamheid in het beheer. Onze inspanningen hebben geleid tot een toename van het aantal voor insecten waardevolle bermen, randen en oevers. Op 1 juni hebben wij de Visie Groene Cirkel Bijenlandschap ondertekend. In dit netwerk werken wij met verschillende partijen aan een bloemrijk netwerk dat (wilde) bijen voldoende voedsel en nestgelegenheid biedt en het landschap aantrekkelijker en kleurrijker maakt. Wij hebben de visie ondertekend, omdat het belangrijk is om samen met diverse partijen te werken aan een bloemrijk netwerk. Dit levert een bijdrage aan het verbeteren van de biodiversiteit in het algemeen en de bestuiving van gewassen in het bijzonder.

Wij willen kinderen uitdagen om buiten te spelen en meer te bewegen. In het afgelopen jaar hebben wij getracht bij vervanging en herinrichting, op die plaatsen waar dan kon, leuke, uitdagende en creatieve speelplaatsen te realiseren. Een algemene trend voor speelvoorzieningen is 'terug naar de natuur'. Dat betekent meer natuurlijke speelplaatsen (in uitstraling) en met toepassing van hout, landschappelijke inrichting met heuvels en veel ruimte voor groen.

Een goed beheer van en een goed aanbod aan voorzieningen voor recreatie en watersport, maken Nieuwkoop aantrekkelijker voor recreanten en toeristen. In het afgelopen jaar hebben wij met het beheerplan Nautisch en Vaarwegbeheer een goede basis gelegd voor verbetering van het beheer van de vaarwegen. In 2018 en in de komende jaren ligt de nadruk op het verbeteren van de bevaarbaarheid , het reguliere onderhoud en het vervangen van recreatieve voorzieningen. Integraal worden de visies groen, recreatie en water gecombineerd om recreatie nadrukkelijkker te ontwikkelen.  

Activiteiten

Activiteit

Realisatie

Integrale beheervisie

Een startnotitie waarin diverse vormen voor een integrale beheervisie worden belicht wordt in het derde kwartaal van 2019 aan de raad aangeboden.

Uitvoering programma's beheerplannen

De programma's voor groot onderhoud zijn voor een groot deel uitgevoerd. Voor het beheerplan wegen is een flinke inhaalslag gemaakt in het asfaltonderhoud. Meer informatie over de uitvoering van de beheerplannen is opgenomen in de paragraaf kapitaalgoederen.

Actualiseren beheerplan Openbare verlichting.

Door capaciteitsgebrek is het beheerplan Openbare Verlichting niet geactualiseerd.

Actualiseren beheerplan Nautisch- en vaarwegbeheer.

Het beheerplan is in mei door de raad vastgesteld.

Organisatie van het beheer van de Basiskaart Grootschalige Topografie en actualiseren beheerdata BOR.

De landelijke voorziening BGT is volledig gevuld. Daarmee is officieel een einde gekomen aan fase 1 van de transitie. Fase 2 betreft verwerking van de zogenaamde onbekende attributen en moet op 1 januari 2020 zijn afgerond. Inmetingen van revisies zijn ondergebracht bij een externe partij.

Uitvoering van maatregelen voor het oplossen van knelpunten m.b.t. landbouw- en zwaar vrachtverkeer, zoals opgenomen in de regionale rapportage.

De raad is dit najaar aan de hand van een plan van aanpak geïnformeerd over de maatregelen die voortvloeien uit de uitgevoerde onderzoeken. Besloten is de verkeersproblematiek te betrekken bij het op te stellen Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan.

Uitwerken oplossingsrichtingen onderzoek Bodegraven/Alphen Nieuwkoop m.b.t. doorgaand vrachtverkeer.

Weren van doorgaand vracht- en landbouwverkeer door de kernen en instellen omleidingsroutes

Invoeren van aslastbeperkingen en breedtebeperkingen op wegen.

In 2018 is nog geen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van aslastbeperkingen en breedtebeperkingen. Wij nemen dit onderwerp mee bij het opstellen van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan.

Realisatie rotonde Aardamseweg/Westkanaalweg

Dit project is in 2018 voorbereid. Het project hangt samen met de ontwikkeling van het IKC. In 2019 wordt gestart met de uitvoering, te beginnen met de voorbelasting.

Onderzoek verbeteren verkeersveiligheid Westkanaalweg

Dit onderzoek is afgerond en besproken met de betrokken bewonersgroep. Eerder hebben wij in samenwerking met de provincie al enkele maatregelen genomen. Met de aanwonenden is afgesproken dat verbetering van de verkeersveiligheid in een breder verband word onderzocht, o.a. in samenhang met de Oostkanaalweg. Dit wordt meegenomen met het op te stellen Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan.

Verbeteren van voorzieningen voor openbaar vervoer.

In regionaal verband is gewerkt aan de voorbereiding van de aanbesteding OV en het onderzoek naar doelgroepenvervoer.
In de eerste fase van de voorbereiding zijn gegevens verzameld over gebruik van het huidige OV en is voorgesorteerd op de toekomstige situatie. Hierbij zijn de gezamenlijke maatschappelijke opgaven benoemd: bereikbaarheid van het landelijk gebied, de bereikbaarheid van grote concentraties (verbindend hoogwaardig openbaar vervoer (HOV), duurzaamheid, zelfstandigheid en toekomstvastheid. Deze gegevens leveren input voor de uiteindelijke OV-Visie.
Proffessor Evers is betrokken d.m.v. een methodische verkenning.

De mogelijkheden tot integratie van het doelgroepenvervoer in het openbaar vervoer zijn verkend. Met als resultaat twee mogelijke scenario’s voor integratie.

Realisatie rotonde N231/Achttienkavels in Nieuwkoop

De provincie is vanaf medio 2018 bezig met de grondverwerking t.b.v. de rotonde en de aanvraag voor een bestemmingsplanwijziging. Het groot onderhoud aan de N231 wordt uitgevoerd in de zomer van 2019. Het moment van realisatie van de rotonde is nog niet bekend.

Uitvoering van maatregelen t.b.v. de verkeersveiligheid van fietsroutes.

Vrijwel alle maatregelen zoals vastgesteld in de nota 'Verkeersveiligheid fietsroutes' zijn uitgevoerd. Het aanbrengen van rode fietssuggestiestroken op een aantal wegen wordt meegenomen met het groot onderhoud. In 2019 gebeurt dit op de Oostkanaalweg.

Verbeteren verkeerssituatie Zevenhovenseweg.

In 2018 zijn de chicanes verwijderd en vervangen door drempels. Snelheidsmetingen hebben uitgewezen dat de snelheid tot acceptabele waarden is teruggebracht. Met Antea is een laatste onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de inrichting van de Zevenhovenseweg te verbeteren binnen het bestaande profiel. Op 15 januari 2019 heeft een presentatie plaatsgevonden aan de raad.

Inzetten van verkeerseducatie naast fysieke maatregelen.

Dit betreft een doorlopende activiteit en wordt uitgevoerd met de programma's 'School op Save', VMOL (omgang in het verkeer met landbouwvoertuigen) en de reguliere verkeerslessen.

Inzetten van snelheidsregistratie met Smileys.

Dit betreft een doorlopende activiteit. De smileys worden wisselend op verschillende locaties neergezet.In totaal zijn er 14 smiley borden in roulatie.

Strikte toepassing van de vastgestelde parkeernormen, ook voor projecten van derden

De parkeernormen worden toegepast zoals vastgesteld in de Nota Parkeernorm.

Realisatie van extra parkeergelegenheid in gebieden met een te hoge parkeerdruk bij de uitvoering van groot onderhoud en herinrichtingen.

Bij herinrichtingen van bestaande woonwijken worden de mogelijkheden benut om het aantal parkeerplaatsen uit te breiden. In 2018 is dat onder andere gebeurd bij de voorbereiding van de herinrichting van woonstraten in Langeraar.

Realisatie parkeerplaatsen Van Wassenaerstraat Langeraar

Het voorstel van de dorpsraad, dat voorziet in realisatie van extra parkeerplaatsen, is betrokken bij de herinrichting van de woonstraten in de Van Wassenaerstraat en omgeving. Het ontwerp is in samenspraak met de dorpsraad tot stand gekomen en wordt in het voorjaar van 2019 gepresenteerd aan de buurt.

Onderzoek parkeerproblematiek kern Nieuwkoop

Dit onderzoek wordt betrokken bij de visie voor de ontwikkeling van het dorpscentrum van Nieuwkoop.

Stimuleren van diverse vormen van zelfbeheer door inwoners

Dit betreft een doorlopende activiteit. Wij spelen positief in op bewonersinitiatieven voor zelfbeheer en sluiten daarvoor overeenkomsten met bewoners of bewonersgroepen. Ook in 2018 hebben wij weer een aantal afspraken gemaakt met inwoners over het beheer van openbaar groen. Het gaat altijd om kleinschalige initiatieven.

Realisatie van natuurlijke speelplekken voor de jeugd.

In de zomer van 2018 hebben wij twee bewonersbijeenkomsten succesvol afgerond voor speelplaatsen in het Argonnepark in Ter Aar en aan het Valentijnspad in Papenveer. Beide speelplekken zijn in het najaar aangelegd. Een derde speelplek is gepland in de nieuwe woningbouwlocatie in Noordeinde (RAN). Ook binnen nieuwbouwlocaties leggen wij uitdagende speelplekken aan. Een voorbeeld daarvan is de nieuwe speelplek in de Verwondering.

Vervangen schorsondergronden speelplekken

In 2018 hebben wij een inhaalslag uitgevoerd en het merendeel van de nog bestaande schorsondergronden vervangen door kunstgras.

Invoeren mechanische onkruidbestrijding in eigen beheer

In april 2018 is met de werkzaamheden gestart. De raad is over de voortgang geïnformeerd. Uit de monitoring blijkt dat het afgesproken kwaliteitsbeeld wordt bereikt.

Op geschikte plaatsen bloeiende bermen aanleggen en machinaal bollen planten met een bijenmengsel

Op diverse plaatsen zijn in 2018 bloeiende mengsels en vroeg bloeiende bollen geplant, vooral in Zevenhoven in samenwerking met de dorpsraad aldaar.

Inventarisatie verkeersborden

Uit het onderzoek is gebleken dat de besparingen uit het saneren van overbodige verkeersborden beperkt zijn. Daarentegen is er wel sprake van achterstallige vervanging van verouderde verkeersborden en op een aantal plaatsen ontbreken voor een correcte aanduiding verkeersborden. Deze vervangingsslag wordt in de reguliere exploitatie meegenomen. Wel zullen wij bij de voorjaarsnota van 2019 hiervoor extra budget bijramen.

Bewonersinitiatief Langeraarseweg Zuid

In 2018 is samen met de aanwonenden een ontwerp gemaakt. Het is de bedoeling, na goedkeuring van de raad, de werkzaamheden in 2019 uit te voeren.

Bermbeheer

In de eerste helft van 2018 heeft onze aannemer op een aantal plaatsen het maaiwerk niet goed uitgevoerd. Naar aanleiding van discussie hierover in de raad, hebben wij ons beraden over het toekomstige maaibeheer. Wij zijn hiervoor in gesprek gegaan met IVN en de provincie. Ons voornemen om meer aandacht te besteden aan ecologisch bermbeheer (o.a. ter verbetering van de biodiversiteit), is voor ons aanleiding geweest een maaibestek voor de komende twee jaar op te stellen gebaseerd op volledig ecologisch maaibeheer. Het bestek wordt in het voorjaar van 2019 aanbesteed.

Verplaatsen Kinderboerderij Nieuwkoop

In samenwerking met de Stichting Kinderboerderij Nieuwkoop hebben wij het project in 2017 grotendeels afgerond. Een belangrijk onderdeel, de kantine/werkplaats kon niet worden gerealiseerd, omdat de stichting van de geraamde fondsen van € 110.000,- slechts € 65.000,- heeft kunnen verkrijgen. Tegelijkertijd was er bij de bouw van de wel gerealiseerde opstallen en de terreininrichting sprake van meerwerk dat door de gemeente is gefinancierd.
In de gesprekken die wij met de Stichting hebben gevoerd, hebben wij aangedrongen op het opnieuw oppakken van de fondsenwerving. De Stichting had enige tijd geleden aangegeven weer bezig te zijn met fondsenwerving en de mogelijkheden te onderzoeken voor een goedkoper alternatief voor het gebouw.
Ook werken wij samen met de Stichting aan een nieuwe beheerovereenkomst voor de kinderboerderij. Wij streven er naar het project in de loop van 2019 met de bouw van de kantine/werkplaats geheel af te ronden.

Realisatie vaarverbinding Meesloot-Meije in de Nieuwkoopse Plassen (Sloot van de Graaf)

Na het weigeren van een omgevingsvergunning door de Omgevingsdienst Haaglanden, hebben wij aanvullend onderzoek gedaan om inzicht te krijgen in de mogelijke gevolgen op kritische soorten. Op basis van de onderzoeksresultaten hebben wij moeten concluderen dat de realisatie van de vaarverbinding voor motorvaartuigen niet haalbaar is. Wij zien daarom af van verdere inspanningen.

Verbeteren bevaarbaarheid van de Meije

In het voorjaar van 2018 zijn bij drie beweegbare bruggen remmingwerken en plankieren aangebracht om in- en uitstappen beter mogelijk te maken.

Beheer Aula begraafplaats Ter Aar

In 2018 hebben wij het plan om de aula te privatiseren uitgewerkt met Keur & Keur Overlijdenszorg. Op 14 januari 2019 is de erfpachtovereenkomst getekend.